14 Úno

2. Začarovaný kruh: POHYBU

  • By: Filip Stráňavský
  • Blog

3. Evoluce – kam jsme se to dostali

Představ si teplo ze Slunce svítícího na africké savaně, na které se právě nacházíme. Když se podíváš do dálky vidíš stromy, trávu, kopce a oázu s vodou, při které se volně žijící zvířata napájejí. Když v tom najednou, všechna zvířata zpanikaří a vyšprintují pryč. Co se to děje? Jedno zvíře padne mrtvé na zem, z oštěpem zapíchnutým hluboko v sobě. Já jsem zděšen, slzi se mi tlačí do očí. Ubohé zvíře. Nějaká banda podivných lidí, se těší nad ubohým mrtvým tělem. Hanba jim ! Co je to ale za podivné zvíře? Slona z takto ohnutými lží a srstí jsem viděl pouze v dokumentu o pravěku. Sakra jsme v pravěku? Ano jsme

Pravěká oáza, kam jsme se vidali.

Pohyb pravěkého člověka

Chůze

Promiň, že jsem tě unesl do pravěku, ale chci ti zde ukázat, jak lidské bytosti žily a adaptovaly se po tisíce a tisíce generacích ve svém přirozeném prostředí. Neživili se jen lovem zvěře, jejich hlavní činností byla sklizeň plodin, které našly ve svém prostředí, pro které chodily pěšky, převážně po dvou nohou. Ruce potřebovaly mít prázdné aby nasbírané poklady mohly uschovat a přinést do skrýše. (Carvalho a spol. 2012).

Běh

Savany jsou obrovské plochy kde, jako docela vysoké živočichy, byly dobře viditelný pro kočkovité šelmy, které měly některé tvé dávné příbuzné jako svačina. Nevadí, ostatní se alespoň naučili běhat. A naučili se to tak efektivně, že dokázali běžet hodiny bez přestávky (a to i kvůli schopnosti potit se). Když si toto uvědomili začali lovit antilopy takovým způsobem, že ji pronásledovali tak daleko, až padla a zemřela na vyčerpání. A byl oběd (Bramble a Lieberman 2004).

Hod

Mnohdy utíkali do svých skrýš, kde osnovali plány na to, jak snížit úmrtnost žežráním šablovitým tygrem. Jeden přišel z nápadem vzít kámen a hodit ho do tygra. Předložil hypotézu, že když jich to udělá hodně, tygr uteče nebo zemře a bude znovu oběd. (Ach ty pravěký lidé, tím šlo jen o jídlo). Tato strategie byla natolik úspěšná, že v házení se postupem času stali tak mistry, že vymýšleli nové strategie lovu (Wilkins a spol. 2007).

Lovci a sběrači plánují lov

Adaptabilita/Přizpůsobení těla

Stačilo exkurze v pravěku. Pojďme zpět do přítomnosti. Sám si v pravěku viděl, že lovci a sběrači hodně stáli, na dvou nohou, protože kráčeli za plodinami. Utíkali před tygry a nakonec házením lovili aby přežili. Naše prostředí (savana) bylo drsné, ale zvládli jsme se na něj adaptovat. A to nejen na savanu.

Lidský druh přešel většinou po dvou nohou pěšky do všech koutů světě. A byl a stále je schopen se adaptovat na všemožná různá prostředí, kterým se vystaví na dostatečně dlouho (klidně i Mars, ale i židle a počítač).

Toto vše je strašně krásné, avšak problém tkví v tom, že od těchto dob se naše tělo, mozek, trávení, způsoby spojení s přírodou a mnoho jiného nezměnily. Co se však změnilo fatálně je prostředí, které zde máme dnes.


4. Naše prostředí/Digitalní věk

Je až neuvěřitelně jak je vše dokonale nastaveno v našem prostředí na k***t (kohout). Znepokojujícím faktem je, že tvé tělo zůstalo na úrovni lovce a sběrače (máš tělo z pravěku), ale prostředí se změnilo na těžkou budoucnost.

  1. Ze savany, jsme se přesunuli do míst,
  2. z jaskynných úkrytů, jsme se přesunuli do vyhřívaných domů,
  3. z nekonečných procházek, kvůli hledání potravy, jsme se přesunuli na objednávku jídla domů,
  4. ze sklizně plodin a vystavování se čerstvému vzduchu a slunci, jsme se přesunuli do supermarketů pod umělé osvětlení,
  5. ze společného lovu zvířat, během nebo házením, jsme se přesunuli do kanceláře na židli před počítač kde sedíme sami.

Škola

Celé to začíná už u malých dětí. Protože jen tak tak se naučili chodit a mluvit, už po nich chtějí aby si sedli do lavice. Škola tvoří do obrovské míry naše prostředí, které je tvořeno 1) z dlouhých hodin sezení, trvajících více než jednu dekádu, 2) z písemek a odpovědí před tabulí, které stresují každého nepřipraveného ale i připraveného studenta, 3) z domácích úkolů na každý předmět jako kdyby nestačilo, že tam sedí celý den, ještě i doma musí (Strieter a spol. 2021).

Práce

Kdyby to nestačilo tak s výchovou typu ,,dobře se uč, aby sis našel dobrou práci“, vyroste skupina lidí, které se to podaří. A to se jí může stát osudné. Protože dobrá práce si vyžaduje práci na elektronických zařízeních. Před nimi, jsme schopni kvůli penězům prosedět desítky hodin denně, a když ne sedět, tak alespoň setrvávat ve všelijakých krkolomných polohách.

Poslední maličkostí digitální doby, která má jeden z největších vlivů je mobil. Telefon, smartphone, nazvý si to jak chceš. Neustálé skrolování narušuje nejen posturu, ale i hormonální soustavu. Především proto, že ho máš dlouhé hodiny v ruce během dne (Baker a spol. 2018).

Human de-evolution. Od opice po byznysmena. Ze stromu za počítač.

Změna našeho prostředí má fatalně a destruktivní účinky na nás samotné ať už po fyzické nebo psychické stránce. Stačí se jen poohlédnout kolem sebe a uvidíš to sám na většině. Nepřipadají ti unavení? Smutný? Bez energie? Nepřipadáš si tak sám někdy?

Neboj se, nevadí to, pokud to takhle cítíš sport a pohyb ti s tím určitě pomůže. Nebo nepomůže?

Literatúra :

  1. LIEBERMAN, Daniel. Příběh lidského těla: evoluce, zdraví a nemoci. Přeložil Jaromír VICARI. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2016. Pod povrchem. ISBN 978-80-7555-005-7.
  2. Carvalho, S., Biro, D., Cunha, E., Hockings, K., McGrew, W. C., Richmond, B. G., & Matsuzawa, T. (2012). Chimpanzee carrying behaviour and the origins of human bipedality – PubMed. Current Biology : CB, 22(6). https://doi.org/10.1016/j.cub.2012.01.052
  3. Wilkins, J., Schoville, B. J., Brown, K. S., & Chazan, M. (2012). Evidence for early hafted hunting technology – PubMed. Science (New York, N.Y.), 338(6109). https://doi.org/10.1126/science.1227608
  4. Bramble, D. M., & Lieberman, D. E. (2004). Endurance running and the evolution of Homo – PubMed. Nature, 432(7015). https://doi.org/10.1038/nature03052
  5. Strieter, L., Arena, R., & Huizar, M. (2021). Moving more and sitting less in schools: What’s the next step? – PubMed. Progress in Cardiovascular Diseases, 64. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2020.12.002
  6. Baker, R., Coenen, P., Howie, E., Williamson, A., & Straker, L. (2018). The short term musculoskeletal and cognitive effects of prolonged sitting during office computer work. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(8), 1678. https://doi.org/10.3390/ijerph15081678
Posted in: Blog